29 listopada 2025

Świąteczne prezenty w biznesie. Od gestu do budowania relacji. Firmy członkowskie Izby Gospodarczej „Śląsk” mają specjalną ofertę

Coraz bliżej Świąt Bożego Narodzenia, a z tym szczególnym okresem wiążą się prezenty, również w kontekście biznesowym. Upominki stanowią ważny element strategii budowania relacji i są wymiernym sposobem okazania wdzięczności partnerom, klientom i pracownikom.

W dobie cyfrowej komunikacji, materialny podarunek z osobistym akcentem (nawet jeśli jest to elegancki firmowy gadżet) zyskuje na znaczeniu, ponieważ przełamuje bariery i dodaje profesjonalnym kontaktom ludzkiego wymiaru. Taki gest, zwłaszcza gdy jest przemyślany i
dopasowany, nie tylko umacnia obecne więzi, ale także stanowi inwestycję w przyszłe, owocne relacje, pokazując, że firma ceni swojego odbiorcę.

Poza funkcją podziękowania, prezenty świąteczne odgrywają istotną rolę w kształtowaniu pozytywnego wizerunku i świadomości marki. Wybór prezentu może sygnalizować wartości, na których nam zależy, niezależne, czy będzie to podejście ekologiczne, troska o lokalne
produkty czy może chęć pokazania prestiżu.


Strategiczna rola prezentów biznesowych
Warto podkreślić również znaczenie prezentów firmowych, jako elementu public relations,który działa na poziomie emocjonalnym. Firmy, które konsekwentnie dbają o ten aspekt, sąpostrzegane jako bardziej wiarygodne, troskliwe i profesjonalne.

W świecie biznesu, do takich prezentów należą między innymi eleganckie alkohole – takie jak wyborne wina, szlachetne whisky, czy luksusowe szampany – pozostają jedną z najbardziej klasycznych i cenionych form prezentu świątecznego.

- Decyzja o wyborze odpowiedniego podarunku powinna być przemyślana i uzależniona od relacji, jakie mamy z firmą, którą chcemy obdarować. Trunki mogą być symbolem celebracji, prestiżu i dobrego smaku, ale ważne, by do takiego prezentu podchodzić z wyczuciem, np. wiedzieć czy obdarowany nie jest abstynentem - mówi Aneta Alagierska z opolskiego sklepu Czyste i Złote, firmy członkowskiej Izby Gospodarczej „Śląsk”.

- Bardzo często firmy mają też swoje regulacje i kodeksy etyczne związane z ograniczeniami w przyjmowaniu podarunków. Odpowiednio dobrany trunek, często uzupełniony o gustowne opakowanie lub spersonalizowaną etykietę, jest jednak nadal skutecznym i eleganckim sposobem na podziękowanie za współpracę - dodaje Aneta Alagierska, prowadząca sklep z alkoholami w centrum Opola.


Przemyślana polityka wręczania prezentów świątecznych jest w biznesie strategią długoterminową, która wykracza poza sam okres świąteczny. - To pokazanie szacunku i uznania, które przekłada się bezpośrednio na gotowość do dalszej współpracy i
rekomendacje - podkreśla nasza rozmówczyni.

Upominki te powinny być autentyczne i unikać wrażenia wymuszonej transakcji. Stanowią doskonałą okazję do podsumowania minionego roku w pozytywnym świetle i zasygnalizowania chęci kontynuowania współpracy. W ten sposób, z pozoru drobny gest, jakim jest świąteczny prezent, staje się potężnym narzędziem biznesowym, cementującym relacje i napędzającym przyszłość firmy.


Przegląd popularnych upominków firmowych
Eksperci oceniają, że około 55-60% całkowitych wydatków na prezenty korporacyjne jest przeznaczanych na prezenty dla pracowników, ale aż 35-40% na prezenty dla klientów i partnerów biznesowych.

Do najpopularniejszych prezentów firmowych należą zestawy delikatesowe i kosze upominkowe, zawierające np. wysokiej jakości produkty spożywcze, takie jak ręcznie robione praliny, kawy, herbaty premium, włoskie oliwy, regionalne przetwory czy miody z lokalnych pasiek. Również eleganckie zestawy alkoholi z winem rocznikowym, szampanem, whisky single malt czy rzemieślniczym ginem. Często są one uzupełniane o akcesoria (np. grawerowane szklanki do whisky, korkociągi) lub wykwintne słodycze.

Popularną formą prezentu jest też spersonalizowana galanteria skórzana: np. wizytowniki, etui na laptopa, portfele, paski lub notesy oprawione w skórę. Inną kategorią są również bilety na prestiżowe wydarzenia sportowe, koncerty, spektakle, czy biznesowe konferencje.


Karina Pluskota z Agencji K&R - również firma członkowska Izby Gospodarczej Śląsk - uważa, że prezenty biznesowe to coś więcej niż tylko miły gest. - To strategiczne narzędzie w arsenale firmowej tzw. soft power. Dzisiaj, kiedy relacje często sprowadzają się do e-maili
i wideokonferencji, fizyczne przedmioty nabierają nowego wymiaru. Sprawiają, że marka pozostaje w świadomości klienta. Przedmioty użytkowe, takie jak kubki, ładowarki biurkowe, są stałym przypomnieniem o naszej firmie. Jeżeli decydujemy się kogoś obdarować, to taki
prezent musi być przemyślany i dobrany do profilu działalności klienta - dodaje właścicielka agencji wydawniczo-reklamowej.

Agencja Wydawniczo-Reklamowa K&R realizowała rozmaite, oryginalne zamówienia na świąteczne prezenty biznesowe. - Zdarzały się kabelki do ładowania z podświetlanym logo, ładowarki biurkowe, czy powerbanki wykonane z pszenicy, betonu, korka lub bambusa.
Przygotowywaliśmy również pióra wieczne i długopisy w ekskluzywnych etui, a także notesy z papierów z traw, kamienia, recyklingu i lnu - dodaje Karina Pluskota.

Autor: "Izba Gospodarcza Śląsk"

 

Adres

ul. Wrocławska 133
45-837 Opole

NIP 756 10 31 378

(budynek Centrum Biznesu)

Kontakt

Menu

Śledź nas

Strona www stworzona przez NAST